Sussi’s blog


Det poetiske salg

Ken er en af de her personer, der langsomt folder sig ud. Umiddelbart er han bare en hyggelig fyr, men efterhånden som man lærer ham at kende, er der et hav af fantastiske historier, erfaringer og livsvisdom gemt i ham.

Ken sidder i mit kontorfællesskab og en dag sagde han til mig; "alle der har prøvet at være forelsket, ved hvad det vil sige at sælge." 

Ken har jo ret. For i min verden er salg det samme som kærlighed og passion. Men salg har som begreb fået et dårligt ry igennem tiden. Når vi er forelskede viser vi os, fra det vi selv betragter som vores bedste side. Vi sætter håret, vælger tøjet, der fremhæver det bedste i os, fortæller de historier, vi mener, siger mest om, hvem vi er. Eller hvem vi gerne vil være.

Iværksættere har ofte den samme passion og begejstring for deres produkt eller ydelse. Det kan føles helt ind i hjertet. Ansatte, der stortrives i den virksomhed de er ansat i, fortæller begejstret om det. Hvis vi føler meget for en bog, film, restaurant eller andet vi har oplevet, så kan vi slet ikke lade være med, at fortælle om det til venner og bekendte. Nogle prøver, at overbevise andre om, at de skal opleve det samme. Begejstringen flyder over. 

I min verden, er salg ikke meget anderledes. Salg er så meget mere end bundlinje og målsætning. Salg er også at flyde over af begejstring, at ønske at hjælpe andre, at give videre, hvad vi selv tror på eller føler for. I det perspektiv er salg også poetisk.

Ifølge Wikipedia er digte ordkunst. Ord der er sat sammen ud fra primært æstetiske valg for at formidle en følelse, en holdning eller en fortælling. I salg i dag anbefaler eksperter både historiefortælling, adfærdspsykologi og emotionel intelligens. Siden neurologien har fortalt os, at følelser spiller en stor rolle i vores hjernes beslutningsproces, har følelserne spillet en stor rolle i salg. Jeg vil vove at påstå, at transaktionen af penge, og det, at vi primært måler vores salgssucces ud fra vores indtjening, dræber poesien i salget. Men det behøver ikke være sådan.  

Salg er i sin rene form også en æstetisk sammensætning af ord der formidler en følelse, en holdning eller en fortælling. Salg er også poesi. Hvis det er ægte og oprigtigt. Hvad er der så galt i at tjene penge på det du elsker? En digter tjener jo også på sin digtsamling. 

Penge er en abstraktion siger Simon Sinek i sin bog "Leaders eat last". Penge er et middel vi til tider anvender i stedet for tid og indsats. Men det giver ikke den samme følelse. Hans pointe er, at vennen der hjælper dig med at bære kasserne fra din gamle lejlighed, kører med i flyttevognen og bærer dem med op i den nye, sætter mere ind på din indre "gengælds konto" end vennen, der overfører penge til dig, så du kan hyre en flyttemand. Vi glemmer til tider indsatsen og tror at pengene er den virkelig værdi. 

Den virkelig værdi er jo digterens ord, der trænger ind i hjertekuglen. Den værdi er væsentligere end den pengemæssige transaktion, der foregår, når du køber bogen. Det er de mange timer du kan sidde med bogen, føle ordene, genlæse dem, der betyder noget. Pengene er det middel, der gør, at digteren kan få mad på bordet imens hun bruger tid på en ny digtsamling.   

Ken er kinesiolog. Han sælger ikke. Han hjælper folk. De fortæller om det til andre og på den måde får han flere kunder. Ken engagerer sig i det han elsker, fortæller sine skønne historier, når han får lov, og langsomt bygger det hans forretning op. Til tider glemmer han at tage penge for det, for hans hjerte tillader det ikke helt. Jeg forsøger at lære ham, at han godt må tjene penge. At de ikke fjerner hjertet, men bare er en transaktion. Penge er et middel til, at han kan give endnu mere af sig selv til endnu flere. 
  
Salg er altså poetisk og smukt. Det er kærlighed. Din indtjening er en praktisk transaktion. Lad det ikke være din abstraktion. De får dig ikke tættere på kærligheden eller lykken. 

Din indsats, din kærlighed til det du laver og dit oprigtige ønske om at hjælpe andre er vejen til det poetiske salg. Det må man godt tjene penge på.

Tilføj kommentar

Kontaktoplysninger

Amagertorv 27, 2. sal, 1160 Kbh. K
+45 30 25 19 00