Sussi’s blog


Kys det kærlige karmasalg

”Salg er bare ikke så fint som andre fag”. ”Salg er sådan lidt irriterende”. ”Jeg er bare ikke rigtig en sælgertype”
Undskyldningerne er mange. Overspringshandlingerne er også mange. For salg er kun for den særlige ”sælgertype”. Det er ikke sandt. Salg er også for dig. Det er for alle, der har mål i livet. 

Salg er en kommunikationsform, en kunstart og et fint instrument til at nå vores mål. Salg er din evne til at overbevise medarbejdere eller chefen om dine ideer eller strategier. Salg er evnen til at overtale kæresten til at se endnu et afsnit af ”fifty shades” følgetonnen. Salg er at fortælle venner og kolleger om en god restaurant du synes de skal besøge. 

Heldigvis har både retorikken og metoderne i salg ændret sig over årene, så det også rummer langt flere personligheder. Nu mangler vi bare at flere omfavner det gode salg. Bringer det videre. Giver det et nyt og bedre ry. Gør det pænt og kærligt. Måske endda poetisk. Det er min hensigt. 

 

Det kærlige karmasalg

Salg bliver i dag italesat som at ”hjælpe andre”, ”skabe værdi” og ”gøre en forskel”. Metoderne handler om at lytte, kende sine kunder, sådan virkelig kende dem og at skabe forbindelser og nye muligheder. Forhandlingsmetoder handler om at forstå bagvedliggende interesser og behov for at finde et fælles optimale, der i nogle tilfælde helt overgår de oprindelige krav fra parterne. 

Flere af de bøger omkring salg, der er blevet bestsellere er netop ikke skrevet af sælgere, men derimod af forskere og sociologer såsom Matthew Dixon og Brent Adamson’s ”The challenger sale” og Daniel Pink’s ”To sell is human”.

De kompetencer der i dag beskrives som væsentlige i salg handler om evnen til at skabe relationer, tænke nyt og kreativt, koble behov med ydelser, empati og aktiv lytning. Mange af disse kompetencer bliver defineret som feminine kompetencer. Når vi taler om maskuline og feminine kompetencer er der mange der stejler. Det er en skam. 

 

For alligevel lige at slå min personlige fortolkning af det maskuline og feminine fast, så læner jeg mig op ad neurologen Daphne Joels meget omdiskuterede konklusioner af, at hjernen er interseksuel fra fødslen. Den påvirkes af kompleks social interaktion, hvilket giver individet en unik mosaik af feminin og maskulin adfærd. Vi er med andre ord alle både feminine og maskuline i forskellige sammenhænge alt efter vores kulturelle ophav. Uanset køn. 


Tidligere har salg fremhævet det maskuline og vi ansætter stadig flest ekstroverte, hårdføre og konkurrence mindede mennesker til salg. At det i dag også inviterer det feminine indenfor giver god mening. Købere er jo også unikke mosaikker og vi køber jo som bekendt af mennesker vi kan lide. 

Det ville derfor være nærliggende at kalde dette for et feminint salgsparadigme på trods af at det også rummer det maskuline. Det snubler bare lidt i kønsdebatten, og det fortjener det ikke. I et interview kaldte jeg det for ”karmasalg”. Det fik positive tilkendegivelser fra begge køn og jeg håber ikke det fornærmer andre. Det er i hvert fald kærligt ment. 

 

Karmasalg er for alle

Karmasalget er netop kærligt, både overfor dig som sælger og overfor dem du ønsker at sælge til. Karmasalget er også personligt. For det tror jeg oprigtigt på at salg er. Vi inspireres af metoder fra andre og låner sætninger og teknikker hist og her ud fra, hvad vi personligt synes passer til os. Alt i alt giver det en mosaik af teknikker, der fungerer for et enkelt individ. 

Karmasalget kræver ikke en fast metode. Du må være konkurrerende og empatisk, lyttende og talende. Det væsentligste parameter i karmasalget er din intention. For i karmasalg ønsker vi oprigtigt at skabe værdi, der går ud over egen profit.

Der er plads til at prøve personlige metoder af. Når Daniel Pink påpeger at salg er menneskeligt bunder det i en tolkning af, at salg er en social kompetence. Vi kan alle sælge og i dag bliver vi alle involveret i salg på den ene eller den anden måde når vi overbeviser, overtaler eller influerer andre. 

Karmasalget er kreativt og skabende. Derfor er der også plads til flere personlighedstyper i salg. Langt flere end vi ansætter i dag. Forskeren Adam Grant har undersøgt salgsresultater på tværs af introverte og ekstroverte og fundet, at det er personligheden midt imellem, der sælger bedst. Det er også der de fleste mennesker hører til. Og gør du ikke er der trøst at hente, for vi kan godt bevæge os et skridt eller to på skalaen. 

Så salg er noget du allerede godt kan. Salg er vejen hen imod dine mål. Uanset hvad de måtte være er det lettest at nå dem, hvis du øver dit salg. 

Så vær med til at brede det gode budskab og kys dit kærlige karmasalg.

Kontaktoplysninger

Amagertorv 27, 2. sal, 1160 Kbh. K
+45 30 25 19 00