Hvad gør du, når du skal lande en ny kunde?
Hvis du f.eks. sælger uddannelser, systemer, revision, konsulenttimer eller businessportrætter.
Ja, du sender et tilbud!
Du skriver lidt om ydelsen, produktet din viden og metode. Du sætter en pris. Måske endda et godt tilbud.
Og hvad sker der så?
Så venter du. Måske følger du op med en e-mail eller et opkald efter en uge. To uger. En måned.
Og så sker der ofte det her…
Og så hører de intet. Eller får et af nedenstående svar:
“Det var for dyrt”
“Scope var for bredt/snævert”
“Vi har endnu ikke haft tid til at se på det”
“Vi valgte en anden leverandør, der var større/billigere/hurtigere…”
Fortsæt selv listen…
Det er måske ikke rart at høre men…
Der er sandsynligvis noget du ikke gør helt rigtigt.
Heldigvis…
Er det noget alle kan lære, for der findes en effektiv model, en række værktøjer og nogle guidelines, som forvandler ikke-sælgere og ikke-tekstforfattere til super tilbudsskrivere.
Det er faktisk ret nemt, og du vil blive væsentlig bedre allerede i første forsøg – og helt suveræn hvis du bliver ved med at følge de trin, metoder og værktøjer, hver gang.