Skip to main content

Skriv bedre tilbud hurtigere med disse tre vigtige trin

Udgivet april 2025

Vi ved godt at kommunikation kan være svært. Især kommunikation der skal sælge et budskab. 

Tilbud er ingen undtagelse. 

Derfor anvender flere og flere virksomheder kunstig intelligens. 

Og det kan vise sig både at øge kvaliteten og hastigheden. 

Hvem vil ikke gerne skrive bedre tilbud hurtigere?

Ifølge Danmarks Statistik* er der sket en stigning i brugen af kunstig intelligens til produktion af tekst eller talt sprog fra 5% i 2023 til 18% i 2024 blandt virksomheder med flere end 10 ansatte. 

17% procent anvender kunstig intelligens til at analysere en tekst, imod 6% året før. 

Og for 34% af virksomhederne er formålet med brugen af kunstig intelligens markedsføring eller salg. 

Vi kommer heller ikke udenom potentialet. 

Ifølge to separate studier foretaget af Harvard Business School** blandt 758 konsulenter fra Boston Consulting Group, øgede brugerne af kunstig intelligens kvaliteten af deres arbejde med 40%. De arbejdede samtidig 25% hurtigere og kunne udføre 12% flere opgaver. 

Men der er både virksomheder og brancher, der falder bagud i statistikken.

Det gælder mindre virksomheder og byggebranchen. 

Hvor 63% af virksomheder med over 250 ansatte anvender kunstig intelligens, gælder det kun hver fjerde virksomhed med 10-49 ansatte.

Hvad skal der så til for at sætte gang i brugen af kunstig intelligens, eller udnytte potentialet fuldt ud?

Det er der heldigvis to finske forskere der har sat sig for at undersøge, ved at interviewe 32 salgschefer fra B2B salgsorganisationer***. 

De fandt frem til 3 væsentlige kompetencer, som en salgschef skal anvende, for at øge udnyttelsen af kunstig intelligens.

I studiet lyder de som temmelig irriterende job-annonce jargon, så jeg har valgt en let oversættelse, der dræber lidt af detaljegraden – men til gengæld ikke læseren:  

1. Data-baseret motivation

Salgschefen skal evne og have lyst til at eksperimentere med relevante værktøjer, og derefter motivere sine salgsfolk til det samme. Ved at starte med sig selv kan salgschefen både anbefale og guide resten af organisationen i at komme i gang. 

2. Videns-delende kultur

For at opfordre alle til at engagere sig i anvendelsen af kunstig intelligens, skal der deles erfaringer på struktureret vis. De to forskere anbefaler helt konkret, at der afholdes ugentlige møder, hvor erfaringer deles og medarbejdere hjælper hinanden til at prøve nyt af.  

3. Spred glæde og motivation

Gode erfaringer og resultater skal løbende dyrkes, hyldes, og tiljubles for at holde energien og fokus på udvikling af nye områder i salg og tilbud, hvor kunstig intelligens kan forbedre processen og resultatet.

Helt opsummeret så handler det om at starte et sted, og det bedste sted er hos salgs- eller tilbudschefen selv. Del erfaringerne struktureret og husk at fejre resultater. Så er I allerede godt på vej.

Næste nyhedsbrev fortsætter med at dykke ned i, hvordan I kan anvende kunstig intelligens i tilbud.

Måske er du ikke selv hverken salgs- eller tilbudschef, men gad godt at I også skrev bedre tilbud hurtigere, så del endelig det her nyhedsbrev med din chef.

————————

* Se statistikken udgivet 12. marts 2025 her

** Læs mere om studiet fra Harvard Business School der er omtalt i Financial Review her

*** Læs mere om de to finske forskeres studie her