Vil du sælge noget, så tegn det
Udgivet november 2025
Visualiseringer sælger bedre end ord.
Det er der ikke noget nyt i.
Men nogle visualiseringer sælger bedre end andre.
Og så samler vandet sig i mundvigen hos alle sælgere.
For hvem vil ikke gerne vide hvad der virker?
To professorer; Joāo Cotter Salvado og Freek Vermeulen, satte sig for at finde ud af, hvilke grafikker der bedst sælger en virksomheds strategi.*
De tog 60 forskellige grafikker fra virksomheders strategier og testede dem på 57 virksomhedsledere.
Resultaterne samlede de til fem principper for, hvad et visuelt design skal indeholde, for at modtageren bedst forstår strategien:
Princip 1: Saml strategien/emnet i grupper af 3 hovedkoncepter
Simple grafikker med færre komponenter virker bedre end de meget komplekse.
Princip 2: Skab lag med detaljer
Gør det muligt at dykke ned i yderligere detaljer inden for hver af de 3 hovedkoncepter
Princip 3: Brug farver og skygger til at adskille lag
Men pas på med farveladen. Farver og skygger skal bruges til at adskille lag, så tænk over brugen af dine farver og skygger.
Princip 4: Vis tydelig relation imellem elementerne
Relationen skal udgøre et flow, altså at et element fører til et andet.
Princip 5: Organiser det horisontalt
Studier har vist, at den menneskelige hjerne lettere opfatter layouts der er vandrette end dem der er lodrette.
Se deres principper fra artiklen og deres egen case-strategi grafik her:

Men ikke nok med at de udviklede 5 principper.
De testede også om de virkede.
De udviklede en case-forretning og strategi, designede en grafik der fulgte principperne og en der ikke gjorde.
150 ledere blev præsenteret for enten den korrekte eller den ukorrekte grafik, der ikke fulgte principperne.
Derefter blev de bedt om at give en kort beskrivelse af strategien.
Og gæt selv hvad der skete.
De ledere, der havde set den korrekte grafik havde fået en markant bedre forståelse for strategien end resten.
Brug principperne i procesdiagrammer, strategidiagrammer eller løsningsmetode-grafikker.
Held og lykke med at sælge bedre i dit næste tilbud.
———–
*Se artiklen fra HBR her